Aktualności

11.06.2014

Relacja z warsztatów klasy 3B gimnazjum z zakresu edukacji medialnej

W środę, 4 czerwca uczestniczyliśmy w warsztatach z zakresu edukacji medialnej, w których towarzyszyła nam nasza polonistka - pani Urszula Sobecka-Szuszkiewicz. Zajęcia, realizowane przez Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów Koncentrat, a dofinansowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, odbyły się w Bibliotece Publicznej nr 125 przy ul. Czerniakowskiej.

Nasze nietypowe 4-godzinne „szkolenie” rozpoczęliśmy od zapoznania się z sylwetkami prowadzących je dziennikarek: Anny Błaszkowskiej i Aleksandry Rzążewskiej. Obie Panie są prezesami stowarzyszenia Koncentrat, mają w swoim dorobku staże, m.in. w Gazecie Wyborczej, jak i wielu pismach kobiecych.

Stopka redakcyjna, custom publishing, czyli publikacje, które mają na celu pozyskanie nowych klientów oraz wzmocnienie pozycji produktu na rynku, czy tzw. dziennikarstwo yellow, tj. dziennikarstwo oparte na wywoływaniu sensacji, uznawane za nieprofesjonalne - to tylko niektóre z poruszanych na warsztatach tematów. Pojęcia te, początkowo nieznane, abstrakcyjne, po zakończeniu zajęć stały się nam bliskie. Pomimo tego iż uczniom wydawały się nietypowe, w świecie dziennikarstwa używane są na porządku dziennym.

Niesłychanie interesujące były informacje na temat całego zaplecza powstawania czasopism: gazet czy magazynów. Poznaliśmy wydawnictwa, znanych redaktorów naczelnych. Nauczono nas również, jak określa się tematykę i odbiorców pism. Częścią warsztatów było zapoznanie nas z rodzajami prasy i ich cechami. To, że kolorowe magazyny drukowane są na szarym papierze, a inne, bardziej ekskluzywne pisma, na papierze błyszczącym, wiemy nie od dziś.

Nasze poglądy na temat współczesnych mediów wielokrotnie zmuszały Panie dziennikarki do nazywania nas idealistami. Szybko dowiedzieliśmy się, jak dużą część społeczeństwa stanowią czytelnicy, tzw. tabloidów - to właśnie dane dotyczące ich czytelnictwa i sprzedaży były dla nas najbardziej wstrząsające. Zostaliśmy uświadomieni o zagrożeniach płynących ze strony mediów, w tym zwłaszcza o manipulacji czytelnikiem, która, jak się okazuje, stosowana jest nagminnie. Ukryte reklamy, kontrowersyjne nagłówki i wywołujące zarówno oburzenie, jak i ciekawość, słownictwo, stanowią najczęstsze chwyty marketingowe. Podzieleni na cztery grupy, mieliśmy okazję wykorzystać zdobytą wiedzę, by zaprojektować własne okładki tzw. brukowców i gazet opinii. Sprawiło nam to niemałą radość i zaostrzyło rywalizację między zespołami, które konkurowały o zainteresowanie odbiorców.

Z warsztatów wynieśliśmy wiele wartościowych lekcji. Aby pokazać, ile się nauczyliśmy, na początku i pod koniec zajęć wypełniliśmy takie same ankiety. Wyniki wzbudziły w nas zarówno zdumienie, jak  i oczywiście ukontentowanie, że przyswoiliśmy tyle wiedzy. Usatysfakcjonowani zakończyliśmy wykład gromkimi brawami dla obu dziennikarek, a w dowód wdzięczności nasi przedstawiciele wręczyli paniom  kwiaty. 

Wiktoria Fay
Urszula Sobecka - Szuszkiewicz